גפן אלקטרוניקה

בפרק הקודם הכרנו את הדרך שבה מועברים ומוטמעים הסטנדרטים השונים שקשורים למידות וכיול לעבר כל הגורמים הקשורים לכך. כמו כן, העמקנו והגדרנו מהי “עקיבות” ותמיכתה בקיום תקני איכות הנדרשים במגוון תעשיות. בנוסף לכך תארנו בקצרה את נושא ההסמכות עבור מעבדות המתמחות בביצוע כיולים בישראל. בפרק זה נכיר את היתרונות הטמונים בביצוע כיול מכשירים.

כיול מכשירים מסייע לשמור על העולם שלנו מתפקד כהלכה ובטיחותי. הכיול מטפח או משפר את הידע המדעי, הייצור תעשייתי, והסחר בינלאומי. בכל רגע נתון מתבצעים כיולים רבים ברחבי העולם שמביאים ציוד לכדאי תפקוד מדויק, דבר שמשפיע עם איכות חיינו בהיבטים רבים. אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בטיסה הקרובה שאליה נרשמנו, בתרופות אותם אנו נוטלים בביטחון רב וכן בהספקת החשמל לביתנו מתחנת הכוח הקרובה.

גם מכשירי מדידה ובדיקה (צב”ד), נדרשים לכיול

ציוד בדיקה יכול לכלול מגוון רחב של אמצעים שתכליתם בדיקת תפקודם של מכשירים. ציוד זה מוצאם ספציפית לבדיקת מכשיר מסוים או מהווה כלי לבדיקה של מגוון סוגי מכשירים. המדידה יכולה לכלול ביצועים (כמו בדיקת בלמים ברכב) או ערכים פיזיקליים אותם מפיק המכשיר (כמו עוצמת קרינת מיקרוגל).  ציוד הבדיקה נדרש להיות מכויל תקופתית, על פי דרישות שנקבעו בידי מומחים. קבלו מספר סוגים של דרישות לכיול:

התאמה לתקני איכות – סיבה מצוינת לביצוע כיול קפדני של צב”ד היא בטיחות ותאימות לתקני התעשייה, כגון אלה שנאכפות בידי ה – FDA. כמו כן, ככל שהתיאבון לדיוק גובר ועלויות הייצור עולות, התלות בכיול גובר בהתאם.

זיהוי ואבחון בלאי – תפקודם האמין של מכשירי מדידה ובדיקה עלול להשתבש עם הזמן בשל בלאי טבעי, חום, מזג אוויר, החלדה, שיבושים חשמליים, נזק מקרי ועוד. עם מכשיר בדיקה לא אמין, גם בתהליכי יצור בהם מתבצעת בדיקה איכותית, הרי יש פתח לפגמים בייצור. הדבר נובע בשל שיבושים אקראיים וגרוע מכך, שיבושים ההולכים וגדלים עם הזמן שעלולים לגרום לשגיאות מדידה. טעויות אלה, כגון סטייה של מספר מילי-וולטים או שברירי מעלת חום, עלולים להסתיים בפסילת מוצרים טובים ואישור של מוצרים שמזייפים בביצוע.

כיול תקופתי ודיוק גבוהה עבור ציוד כיול

ציוד כיול נדרש לבדיקות תקופתיות קבועות, על דרישות הרגולטוריות והמפרטים הטכניים. כמו כן, נדרשת מציוד זה רמת דיוק גבוהה משמעותית ביחס לאלמנטים או הוא נדרש לבדוק. יחס דיוק מינימלי נדרש לעמוד על  4: 1 לטובת ציוד הכיול מול הציוד הנבדק.

שמירה על רמת כיול גבוהה מעניקה יתרון

כיול תקופתי נתפס בדרך כלל כהשקעה עסקית חכמה עם תשואה גבוהה על ההשקעה (ROI). כיול טוב מקטין משמעותית את הפחת ביצור בשל צמצום המוצרים הפגומים שמופקים. כמו כן, כיול מפחית שחיקה ונזק לאמצעי הייצור עצמם ובכך מפחית למינימום עיכובים בשל שיבושים במערכת. כיול גם משפר את איכותם הסופית של המוצרים ובכך מצמצם מצבים של חוסר שביעות רצון מצד לקוחות.

חשוב לציין שהדיוק ועלות הכיול בדרך כלל פוחתים ככל שיורדים בפירמידת הכיול. דיוק ברמה נמוכה יותר עשוי להיות נחוץ על רצפת הייצור לעומת אלה במעבדה הראשית. לכן, מיטוב עלויות נעשה באמצעות בחירת כיול שמתאים לדיוק הנדרש.

היכן ומתי יש צורך לבצע כיול מכשירים וציוד בדיקה?

כיול מכשירים מבוצע בדרך כלל במעבדת כיול מוסמכת בידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות וכן בידי האחראים לעניין בכל מקום שבו נדרש כיול. מקומות אלה יכולים להיות מתקני ייצור, מכוני בדיקת רכב, מעבדות ואף משרדים ובתים פרטיים שמעוניינים בבדיקות שונות כמו קרינה, רטיבות ועוד. בפרק הבא נעסוק בהתמודדות עם אי וודאות הטמונה בביצוע כיול.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

לפני שמתקשרים יש להשאיר פרטים

המידע יסייע לנו לתת לך מענה לאחר השיחה במקרה הצורך ולא יועבר לאף גורם אחר.

רגע לפני שממשיכים לוואטסאפ

יש להשאיר פרטים לצורך התקשורת במקרה הצורך. הפרטים לא יועברו לאף גורם.